I fullmånens sken

I fullmånens ljus blir vi galna. Inatt (natten till idag) kunde jag inte somna så jag kollade på vetenskapens värld. Programmet handlade om fullmånen och dess påverkan på människan. Jag hade aldrig tidigare hört talas om det här men programmet var både sjukt intressant och spännande. De intervjuar både ambulans personal och poliser och alla beskriver de hur de får mer att göra under fullmånen.  Att många får svårt att sova då det är fullmåne och att fler barn föds.  De visar även studier från en psykiatriker i Miami som undersökte noggrant statistik över mord från 50, 60, och tidigt 70 tal mellan fullmåne nätter och nätter utan fullmåna. När fullmånen kom fram mördades fler.  


Såhär långt in i programmet är jag övertygad om att det måste finnas ett samband men då Jams Randi, en amerikansk illusionist, skribent och föreläsare känd för att just slåhål på myter plockar fram fakta och statistik från hela världen som visar dess motsats och så håller upp en bok och beskriver det ungefär sähär ”Den här boken väger 80 gram men har mer påverkan på människan än vad månen någonsin kommer ha. Det handlar om vad man tror. Dessa människor lägger märke till saker för att de förväntar sig att fullmånens kraft är sanning och inte för att fullmånen vetenskapligt skulle ha någon inverkan på oss.”. Efter hans "del" i programmet har jag åter igen fått en ny ståndpunkt, det är bara en myt.

 



Vad tror ni blir man galnare i fullmånens sken?  Och har ni hört talas om det här innan?. Väldigt spännande program i alla fall och för att inte ta död på den spänningen så berättar jag inte mer, för man får ett svar i slutet av programmet.



 


























Jag tycker i alla fall månen är mäktig hur det än är med inverkan på oss människor.





För att se programmet gå in på svtplay.se.





Uppladad 23:02 första gången men ändrad 00:11 då texten var helt konstig på sina ställen.

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0