Idag hyllar jag!

Efter som jag igår dissade tänker jag ikväll hylla men håller mig utanför bloggvärlden.

Istället ska jag hylla ett par svenska filmer som jag tycker skiljer sig från den vanliga väldigt usla standaren som svensk film har.  De flesta bra svenska filmer är komedier av någon anledning. Kanske krävs det inte lika hög skådespelarklass eller om det har med att det inte behövs lika stora slantar för dessa filmer det har jag ingen aning om men det är i humordelen som de svenska regissörerna har lyckats.   



De två första filmerna är både regi och manus av Ulf Malmros. Skulle vilja påstå att han är absolut bäst i Sverige på det han gör.



Smala sussie, en av mina absoluta favorit filmer. Tror jag sett filmen i alla fall 10 gånger, helt underbar!



Den bästa sommaren, filmen man såg första gången när man var sju år men det är nu som äldre man uppskattar den än mer. Kjell Bergqvist är briljant i rollen som begravningsentreprenören Yngve Johansson.



Skönt klipp från en skön film! Josef Fares kan de där med film!;)



Sunes sommar måste man bara ta med, kult och lika rolig varje gång! Peter Haber som Pappa Rudolf är galet bra!:D



Någon svensk film som ni vill hylla och vad tycker ni om dessa filmer?:D


Blogg listad på Bloggtoppen.se

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0