Att döda någon som dödat

Varje år döms över tusen personer runt om i världen till döden. Rätt eller fel?  



Jag hade en so lärare som sa ungefär såhär ”Jag tycker att man sänder ut en väldigt märklig signal när man säger ”ja det är fel att döda men dödar du så har vi (staten) rätt att döda dig” ”. Jag kan hålla med om resonemanget och under högstadiet då jag såg allt ifrån någon flumig vänsterkant där straff inte var nödvändigt oavsett brott då de handlade om att återanpassa sig igen och bli en god människa. Idag är jag väl lite mer radikal i mitt tänkande.

 


Visst jag anser fortfarande att det är fel att döda och det här tänket att alla är och kan bli goda medborgare är jätte fint men skulle jag vilja att en människa som mördat och våldtagit mitt barn ska sitta i fängelse ett antal år och sedan få komma tillbaka till det samhälle som mitt barn aldrig fick chansen att uppleva. Svaret är enkelt och kort, NEJ. Jag anser inte att människor som Anders Eklund eller Shino Mohamed Hashi (troligen inte lika känd för er men en serie våldtäcksman som härjade i Malmö slå en googel på smygaren för mer info) har någon rätt alls att göra mer skada än vad som redan är skedd och framförallt inte har någon som helst rättighet att få fortsätta leva ett liv i det fria samhället.

 


Men det finns såklart en väldigt stor skillnad på dödsstraff och dödsstraff. Att man i Iran värmer upp med ett par hundra piskrapp för att få ett erkännande kring otrohet och sedan direkt hänger snaran kring halsen är en metod jag tror alla människor med någon sorts hjärnkapacitet motsätter sig och dessa straff vill jag självklart inte ha och är inte vad jag menar med min text.


Det är en svår fråga då jag vill se mig som en människa som inte är dömande men man får se det som att brottslingar ibland dömer ut sig själva väldigt bra.




Jag vill slutligen påpeka att jag inte tror att dödsstraff fungerar över huvud taget som någon skrämsel taktik för minskandet av brott utan att det jag menar är att det i ett fåtal fall är ett befogat straff. Jag vill också erkänna problematiken som finns med att människor kan bli oskyldigt dömda till döden och att sådant faktiskt skett i Usa, kan bli lite svårt att förklara det för en anhörig. Oj det blev visst lite fel i bevisningen, sorry….

 

 



Vad anser ni, finns det tillfällen då dödsstraff är rättfärdigat eller är det alltid fel att ta någons liv oavsett hur det sker och vad personen gjort?

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0