Mat en skoluppgift för en kock!

Eftersom jag nu förtiden är så tyst så kan jag dagen till ära bjuda på en liten svenska uppgift jag var tvungen att skriva i vintras!:)



På Kungsgatan i Norrköping ligger en restaurang som jag en snöig januari dag gjorde ett besök på med tre goda vänner i ett försök att bedöma deras kvalité på mat och kundservice. Restaurangen huserar i Visualiseringscentrets entréplan och är också en del av hela Centret.


Restaurangen är en enkel lunchrestaurang som tisdag – fredag erbjuder dagens lunch, dagens soppa, samt veckans vegetariska mellan halv tolv och halv två. De erbjuder också en salladsbuffé med ett hyfsat stort utbud av sallader och olika kalla såser där du även kan plocka till dig en skiva färskt bröd eller två. För den som inte är sugen på lunch går det även att bara ta sig en kopp kaffe och kaka då restaurangen även fungerar som ett fik.


Lokalen är väldigt öppen och ljus vilket ger i alla fall mig lite extra energi. Köksinredning så som bänkar och hyllor består av rostfritt stål medan borden är av vita träskivor och stolarna är svarta designstolar, även de i trä. Stilrent men inte speciellt elegant. Man har även placerat höga genomskinliga vaser med orangea blommor på borden. De färgstarka blommorna ger faktiskt restaurangen ett extra lyft.


 Maten beställer du i kassan och tar sedan till höger för att ta till sig utav salladsbuffén som står på kylplattor på den rostfria bänken. I slutet av salladsbuffén står även glas och kanor med olika smaksättningar av vatten. För min del blev det Citronvatten. Man sätter sig sedan till bords och blir serverade den dryck man beställt, utbudet av dricka är olika smaker läsk, bubbel vatten, öl, cider samt vin.


Dagens lunch denna dag är currygryta med kyckling och till det serverades ris och vitlöksmarinerade haricotsverts. Jag och mitt sällskap tar alla dagens och det dröjer inte länge efter att vi satt oss till bords som servicen åter igen kommer till vårt bord och den här gången med maten. Servicen uppför sig precis som man önskar, kommer med allas tallrikar samtidigt, ställer ned på höger sida ger oss ett leende och önskar en smakligmåltid. Världsklass helt enkelt. Grytan smakar kanon och riset är kokt som det ska, lite klibbigt vilket jag uppskattar. De vitlöksmarinerade haricotsvertsen vet jag inte vad de gjorde med dock då smaken av vitlök hade de i alla fall inte lyckats framhäva. Kanske var det på grund av den starka vitlöksdressingen på salladsbuffén öksdressingen på en .  det ska, l exklusive dryck.höger sida ger oss ett leende och önskar en smakligmåltid. n. nmen smaken av vitlök kunde jag då inte känna. I sin helhet lyckades ändå kockar och servicen övertyga oss alla om att de 85 kr exklusive dryck var prisvärt.


Vi tackar för maten och lämnar ganska snabbt restaurangen för toabesök på bottenvåningen innan vi beger oss tillbaka till skolan mätta och belåtna.


 

Carl Turesson

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0